IRCC مهاجرت به این کشور را محدود تر کرد ! چه برنامه هایی سخت تر شدند؟؟

مهاجرت یکی از مسائل غالب زمان ماست. این مسئله نقش مهمی در انتخابات اروپا و کمپین‌های بریتانیا داشته است. در سراسر جهان، مهاجرت باعث خشم، وعده‌های راه‌حل‌های آسان و ظهور پوپولیسم شده است.

به جای آن، نیاز به بحثی هوشیارانه درباره جمعیت‌شناسی، اشتغال، چندفرهنگی و هم‌پذیری داریم. یکی از معدود کشورهایی که با بلوغ سیاسی این مسئله را مقابله کرده، کانادا است. در واقع، توانایی استقبال و جذب افراد از جاهای دیگر، کارت برنده کانادا برای بیش از نیم قرن بوده است.

این پدر نخست‌وزیر کنونی، پیر ترودو بود که چهره کشور خود را تغییر داد. در سال ۱۹۷۱، در واکنش به افزایش ناسیونالیسم فرانکوفونی در کبک، کانادا اولین کشوری بود که سیاست رسمی چندفرهنگی را تصویب کرد.

این تصمیم به همراه تصمیمی برای افزایش جمعیت از طریق مهاجرت بود. کانادا از مدت‌ها پیش ورود از کشورهای مشترک‌المنافع سفید و اروپای شمالی را مجاز می‌دانست. جایی که “دیگران” وارد می‌شدند، به آنها بدرفتاری می‌شد.

در دهه ۱۹۷۰ همه چیز به طور چشمگیری تغییر کرد. کانادا به آسیایی‌های اوگاندایی، ایرانیان فراری از انقلاب ۱۹۷۹، ویتنامی‌ها و دیگران خوش‌آمد گفت. در سال ۱۹۸۹، یک مهاجرت بزرگ از چینی‌های هنگ کنگی رخ داد. در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶، کانادا به ۴۰,۰۰۰ پناهنده فراری از جنگ داخلی سوریه آغوش باز کرد.

کانادا از مدت‌ها پیش نماد بهترین رویه‌ها بوده است. این کشور اولین کشوری بود که حمایت خصوصی از پناهندگان را ترویج کرد، با گروه‌های شهروندی که به تازه‌واردان در جستجوی کار، مدارس، آموزش زبان، مسکن و حتی افتتاح حساب بانکی کمک می‌کردند. مردم به بحث‌هایی درباره کاهش نرخ تولد، نوع اشتغال مورد نیاز و چگونگی کمک محلی‌ها وارد می‌شوند. “کانادایی‌ها سخاوتمند هستند زیرا همه ما از جایی آمده‌ایم”، اولیویا چاو، شهردار تورنتو به من گفت. سیاستمداران راست‌گرایی که بازی نژادی می‌کنند تا کنون در صندوق‌های رای‌گیری موفق نبوده‌اند.

با این حال، اکنون بخش دیگری از داستان در حال ظهور است. منطقه بزرگ تورنتو و سایر شهرهای بزرگ با کمبود مسکن، دسترسی ضعیف به مراقبت‌های بهداشتی و حمل و نقل عمومی ضعیف مواجه هستند. بی‌خانمانی شایع است. دولت فدرال بودجه اضافی برای پناهگاه‌ها منتشر کرده است؛ کلیساها فضا ارائه می‌دهند.

هر سال دولت کانادا سطحی برای مهاجرت تعیین می‌کند پس از انجام یک سری مشاوره‌های عمومی. سطح توافق شده برای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶، ۵۰۰,۰۰۰ نفر است که بالاترین تا کنون است. اما در حالی که اقامت دائم نیاز به یک سری آزمون‌ها دارد، مقامات در ارائه مجوزهای کار موقت و ویزاهای دانشجویی سخاوتمندتر بوده‌اند.

در پاسخ به تغییر چشمگیر افکار عمومی، دولت در مارس اعلام کرد که سقفی برای هر دو گروه تعیین کرده است. در سپتامبر ۲۰۲۳، یک نظرسنجی سالانه توسط موسسه Environics که مسائل اجتماعی را ردیابی می‌کند، نشان داد که ۴۴ درصد از مردم معتقدند “مهاجرت به کانادا بیش از حد است” – افزایش ۱۷ امتیازی نسبت به سال ۲۰۲۲، بزرگترین تغییر سال به سال از زمانی که اولین بار این سوال را در سال ۱۹۷۷ پرسید. نخست‌وزیر کنونی، جاستین ترودو، از لزوم “کنترل مهاجرت” صحبت کرده است.

“مهاجرت و هم‌پذیری بخش‌های فزاینده‌ای از هویت ملی ما هستند”، کیث نیومن، همکار ارشد موسسه Environics می‌گوید. “کانادایی‌ها همچنان به مزایای مهاجرت و استقبال از مردم از سراسر جهان ارزش می‌دهند، اما اعتماد خود را به نحوه مدیریت سیستم از دست می‌دهند.”

کانادا باید مشکلات مسکن و دیگر فشارها بر خدمات عمومی را به سرعت برطرف کند. این کار سخت خواهد بود، اما نه به سختی سایر کشورها به دلیل داشتن دومین اقتصاد با رشد سریع در گروه G7. این کشور باید اطمینان حاصل کند که سیستم مهاجرتی آن همچنان کارآمد است. از همه مهم‌تر، باید حمایت عمومی را حفظ کند. زیرا اگر این الگو شکست بخورد، چه شانس‌هایی در جاهای دیگر خواهد داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *