توصیه‌ های انجمن وکلای مهاجرت کانادا برای اصلاح قانون IRPA

ماه گذشته، اعضای کمیته اصلاحات قانون‌گذاری از انجمن وکلای مهاجرت کانادا (CILA) گزارشی منتشر کردند که در آن نحوه‌ی اصلاح قانون حمایت از مهاجرت و پناهندگی (IRPA) توسط CILA مطرح شده است.

IRPA، که برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ معرفی شد، قانونی است که دولت کانادا برای تعریف قوانین و مقررات مربوط به مهاجرت کانادا و “اعطای حمایت پناهندگی به افرادی که بی‌خانمان، تحت تعقیب یا در خطر هستند” استفاده می‌کند.

توصیه‌ های قانون‌ گذاری CILA چیست؟

با هدف ارائه درک به سیاست‌ گذاران از تغییرات قانون‌گذاری که وکلای مهاجرت کانادا به عنوان ضروری‌ترین موارد می‌بینند، این گزارش CILA استدلال می‌کند که قانون فعلی IRPA باید به‌روز شود زیرا از زمان اعلام آن در سال ۲۰۰۱ به‌طور جامع بررسی و اصلاح نشده است.

معرفی CILA

CILA در سال ۲۰۲۰ توسط وکلای مهاجرت از سراسر کشور تأسیس شد. این انجمن برای “صدا دادن به وکلای مهاجرت کانادا، ارائه واکنش‌ها و تفسیرهای دقیق در مورد اخبار، ابتکارات و تغییرات مربوط به مهاجرت به کانادا ایجاد شد.

CILA همچنین چندین جلسه با سهامداران در طول سال برگزار می‌کند، از جمله جلساتی با مقامات ارشد IRCC مانند وزیر مارک میلر و معاون سابق وزیر کریستیان فاکس.

تغییرات پیشنهادی در قانون IRPA

در این خبر به همه جنبه‌ های سیاستی که CILA توصیه می‌کند نمی‌پردازیم، اما در ادامه به توصیه‌های مهم CILA در زمینه‌های عدم صلاحیت و مهاجرت از طریق خانواده می‌پردازیم.

عدم صلاحیت

CILA تغییرات قابل‌توجهی در قوانین IRPA مربوط به عدم صلاحیت پیشنهاد می‌کند که به‌شدت نحوه‌ی برخورد دولت کانادا با موارد عدم صلاحیت را تغییر می‌دهد.

عدم صلاحیت پزشکی

برای مثال، CILA پیشنهاد می‌کند که دولت دو قانون مربوط به عدم صلاحیت پزشکی را لغو کند. به‌طور خاص، CILA می‌خواهد قوانین IRPA که خارجیان را به دلیل وضعیت سلامتشان که ممکن است خطری برای سلامت عمومی باشد یا تقاضای بیش از حدی بر خدمات بهداشتی و اجتماعی داشته باشد، غیرقابل قبول اعلام می‌کند، حذف کند. این بدان معناست که خارجیان به دلیل وضعیت پزشکی خود دیگر غیرقابل قبول به کانادا نخواهند بود.

عدم صلاحیت مالی

همچنین، تغییرات پیشنهادی به قوانین عدم صلاحیت مالی منجر به کاهش نیازها و پیامدهای IRCC خواهد شد. اولاً، تشخیص عدم صلاحیت مالی مستلزم این است که وزارتخانه ابتدا به حمایت مالی خارجی موجود برای یک متقاضی توجه کند. این بدان معناست که متقاضیان مهاجرت گزینه‌های بیشتری برای اثبات کفایت مالی خود خواهند داشت.

نمایندگی نادرست

علاوه بر این، تغییرات پیشنهادی CILA به عواقب نمایندگی نادرست در IRPA منجر به پیامدهای کمتر سختگیرانه‌ای (مثلاً ممنوعیت یک ساله به جای پنج ساله، مقیاسی برای مجازات‌های نمایندگی نادرست) برای افراد مقصر خواهد شد و راه‌های بیشتری برای افرادی که گناهکار شناخته شده‌اند فراهم می‌کند تا بتوانند از ممنوعیت موجود چشم‌پوشی کنند. این تغییرات به متقاضیان اجازه می‌دهد تا قبل از انقضای ممنوعیت خود درخواست ورود مجدد به کانادا کنند و به افرادی که گناهکار شناخته شده‌اند اجازه می‌دهد زودتر از قوانین فعلی وارد کانادا شوند.

مهاجرت از طریق خانواده

توصیه‌های مربوط به کلاس خانواده CILA نشان می‌دهد که IRPA باید سیاست خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند که به‌طور قابل‌توجهی قوانین فعلی را گسترش دهد.

حذف از کلاس خانواده

برای مثال، CILA خواستار لغو سیاست فعلی IRPA است که یک فرد خارجی را از عضویت در کلاس خانواده مهاجرت کانادا به‌طور دائمی مسدود می‌کند اگر آن‌ها قبلاً عضو خانواده غیرهمراه (بنابراین بررسی نشده) از حامی مقیم دائم کانادایی فعلی خود بوده‌اند.

حمایت توسط مقیمان دائم

علاوه بر این، CILA توصیه می‌کند که مقیمان دائم نیز تحت IRPA مجاز باشند یک فرد خارجی را حمایت کنند، صرف نظر از اینکه در زمان درخواست برای حامی بودن در کانادا اقامت دارند یا خیر.

گسترش شرایط برای مهاجرت خانوادگی

علاوه بر این، CILA دو تغییر سیاستی – یکی اصلاحیه و دیگری افزودنی – پیشنهاد می‌کند که با هم گسترش می‌دهد که چه کسی می‌تواند از طریق برنامه‌های مهاجرتی کلاس خانواده IRCC به کانادا بیاید.

اجازه تحصیل برای کودکان خردسال

در نهایت، CILA یک اصلاحیه سیاستی پیشنهاد می‌کند که ساده می‌کند کدام کودکان خردسال نیاز به اجازه تحصیل در کانادا دارند. این تغییر به این معناست که برخی دانش‌آموزان که در حال حاضر در اواسط سال تحصیلی نیاز به اجازه تحصیل دارند، دیگر مجبور نخواهند بود تحصیل خود را متوقف کنند تا قبل از پایان سال تحصیلی مجوز تحصیل دریافت کنند.

حالا چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورتی که IRCC توصیه‌های سیاستی CILA را در نظر بگیرد، هر گونه تغییر در قوانین IRPA زمان می‌برد تا اجرایی شود. این به دلیل نیاز به گذراندن فرآیند تأیید چند مرحله‌ای و دقیق برای تغییرات در سیاست‌های دولتی است، به این معنا که ممکن است چندین سال طول بکشد تا هر یک از توصیه‌های CILA در IRPA پیاده‌سازی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *