تاثیرات بحران مسکن کانادا بر دانشجویان ! با این شرایط چه کسانی ریجکت میشوند؟

کانادا در حال بررسی محدود کردن تعداد دانشجویان بین‌المللی است که به این کشور وارد می‌شوند، زیرا تلاش می‌کند با بحران مداوم مسکن و افزایش قیمت‌ها مقابله کند.

مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، گفت که این اقدام برای کنترل سیستمی است که از کنترل خارج شده است. نزدیک به یک میلیون دانشجو در سال ۲۰۲۳ به کانادا پذیرفته شدند که رکوردی بی‌سابقه بود. هم‌زمان، اجاره‌بهای مسکن در کانادا ۲۲ درصد افزایش یافته است، که به دلیل کمبود مداوم مسکن ایجاد شده است.

آقای میلر در مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها در آخر هفته، حجم زیاد دانشجویان بین‌المللی را که به کانادا می‌آیند، “نگران‌کننده” توصیف کرد. او افزود که نیاز به کاهش تقاضا برای مسکن وجود دارد، اما میزان کاهش پیشنهادی را اعلام نکرد.

میلر هشدار داد که کاهش تعداد دانشجویان پذیرفته شده به کانادا، راه‌حل جامعی برای بحران مسکن نیست و به چالش‌های مربوط به عرضه کم و افزایش نرخ بهره اشاره کرد.

وی در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌سی، پخش‌کننده عمومی کانادا گفت: این مهاجران نیستند که نرخ بهره را افزایش داده‌اند، اما حجم، حجم است و باید به آن توجه کنیم هم‌زمان با تداوم بحران مسکن، فشار سیاسی بر نخست‌وزیر جاستین ترودو برای پرداختن به این مسئله افزایش یافته است، از جمله از سوی رقیب اصلی سیاسی او، رهبر محافظه‌کاران پیر پویلیور.

پویلیور به خبرنگاران گفت: “اگر قصد داریم مردم را به اینجا بیاوریم بدیهی است که باید خانه‌ها ساخته شوند و در حال حاضر، ما به اندازه کافی خانه نمی‌سازیم.” این مسئله یک چالش دوگانه است، زیرا محدودیت در پذیرش دانشجویان برای کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا که به شهریه‌های بالاتر دانشجویان بین‌المللی وابسته هستند، مشکل‌ساز خواهد بود.

تعداد دانشجویان خارجی پذیرفته شده به کانادا در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ بیش از ۱۹۳ درصد افزایش یافته است. این ارقام پیش‌بینی می‌شود که حتی بیشتر شود و اداره مهاجرت کانادا پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۷، ۱.۴ میلیون درخواست برای مجوزهای تحصیلی داشته باشد.

علاوه بر این دانشجویان، کانادا قبلاً هدف بلندپروازانه‌ای از ۱.۵ میلیون مهاجر جدید تا سال ۲۰۲۵ تعیین کرده بود. مهاجرت باز مدت‌ها یکی از ارکان سیاست کانادا بوده است، زیرا این کشور به مهاجران برای مواجهه با نیروی کار پیر شدن سریع خود وابسته است. جمعیت کانادا در سال ۲۰۲۳ به مرز ۴۰ میلیون نفر رسید که این افزایش عمدتاً به دلیل مهاجران دائمی و موقت بوده است.

در همین حال، مسکن برای بسیاری به طور فزاینده‌ای غیرقابل‌دسترس شده است. یک سازمان ملی مسکن در کانادا تخمین می‌زند که این کشور تا سال ۲۰۳۰ به ۳.۵ میلیون واحد مسکونی بیشتر نیاز دارد تا نرخ بهره را بازگرداند.

کانادا تلاش کرده است با این مسئله به طرق مختلفی مقابله کند. در سال ۲۰۲۳، یک ممنوعیت دو ساله بر خرید خانه توسط برخی از خارجی‌ها اعمال کرد. همچنین، ۱ میلیارد دلار برای صندوق مسکن خود اختصاص داد که از پروژه‌های مسکونی در سراسر کشور حمایت مالی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *