نظرسنجی دولت کانادا در مورد تعداد مهاجران در ۲۰۲۴ و تصمیم های جدید

با تغییر سریع نگرش‌ها نسبت به مهاجرت، دولت فدرال کانادا از شهروندان درخواست کمک برای تعیین تعداد مهاجران جدید می‌کند. نظرسنجی سالانه آنلاین دپارتمان مهاجرت که در گذشته اغلب توجه کمی به خود جلب می‌کرد، این بار انتظار می‌رود توجه زیادی را به خود معطوف کند، به دلیل رشد سریع جمعیت که به بحران مسکن و فشار بر منابع عمومی کشور منتسب شده است.

برای اولین بار، مقامات در این برنامه اهداف مربوط به اقامت‌های موقت را نیز شامل می‌کنند. جمعیت این گروه از ۱.۴ میلیون نفر دو سال پیش به ۲.۵ میلیون نفر در حال حاضر رسیده است: حدود ۴۲ درصد از آنها با ویزای تحصیلی، ۵۳ درصد با ویزای کاری و ۵ درصد به عنوان پناهجو در کانادا حضور دارند.

لو جانسن دنگزالان، معاون سیاست‌گذاری انجمن وکلای مهاجرت کانادا، می‌گوید: “این نظرسنجی‌ها و مشاوره‌ها این بار بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارند، زیرا شرایط این بار بسیار متفاوت از حتی سال گذشته است.” او اضافه می‌کند: “این موضوعات در گذشته کسل‌کننده بودند اما اکنون به یک مسئله داغ تبدیل شده‌اند، زیرا با اقامت‌های موقت و سپس سختی‌های اقتصادی در کانادا ابعاد جدیدی پیدا کرده‌اند.”

سال گذشته، شان فریزر، وزیر مهاجرت وقت، همچنان در مورد نقش مهم مهاجرت در مقابله با کمبود نیروی کار، جمعیت پیر و نسبت کارگران به بازنشستگان صحبت می‌کرد. اما امسال، مارک میلر، جانشین او، شروع به کاهش تعداد پذیرش دارندگان ویزای تحصیلی و کاری کرد.

کریم ال‌عصال، بنیانگذار بخش ۹۵.com، یک وبلاگ که تحلیل‌هایی درباره سیستم مهاجرت کانادا ارائه می‌دهد، می‌گوید: “ما فکر می‌کردیم از احساسات ضد مهاجرت که در ایالات متحده، بریتانیا و دیگر دموکراسی‌های غربی وجود دارد، مصون هستیم. اما اکنون این احساسات به کانادا رسیده است.”

ال‌عصال ادامه می‌دهد: “ما در نقطه‌ای هستیم که از خود می‌پرسیم، ‘آیا باید به بررسی دوباره بپردازیم و جدی‌تر بررسی کنیم که آیا سطح بالای مهاجرت منطقی است؟'”

برنامه کنونی سطح مهاجرت کانادا برای سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۵ پیشنهاد می‌کند تعداد اقامت دائم‌پذیرانی که کانادا هر ساله می‌پذیرد به ۴۸۵,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۴، ۵۰۰,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۵ و ۵۰۰,۰۰۰ نفر در سال ۲۰۲۶ افزایش یابد. نظرسنجی این بار به دنبال ورودی است تا تعیین کند که آیا تعداد پذیرش در دو سال آینده باید تنظیم شود و اهداف جدید برای سال ۲۰۲۷ تعیین شود. هدف سال ۲۰۲۳، ۴۶۵,۰۰۰ نفر بود.

“ما به دنبال نظرات شما در مورد تعادل بین دسته‌ها و برنامه‌های مختلف هستیم و چگونه مهاجرت می‌تواند از چندین جنبه به کانادا کمک کند،” این مطلب در مقدمه نظرسنجی آمده است، که مخاطب آن دولت‌ها، سازمان‌ها و گروه‌های علاقه‌مند هستند.

این مشاوره دوماهه آنلاین که تا ۳۰ ژوئن باز است، شامل ۲۷ سوال است و از پاسخ‌دهندگان می‌پرسد:

  • اهداف سیستم مهاجرت را رتبه‌بندی کنند: آیا باید نیازهای اقتصادی را برطرف کند، خانواده‌ها را بازگرداند، جمعیت را افزایش دهد، به تعهدات بشردوستانه پایبند باشد، جوامع منطقه‌ای را پایدار نگه دارد یا تنوع را غنی سازد؛
  • آیا هدف سال ۲۰۲۶ برای پذیرش ۵۰۰,۰۰۰ اقامت دائم، یا ۱.۲۵ درصد از جمعیت، مناسب است؛
  • آیا باید جایگاه‌هایی برای دسته‌های اقتصادی، خانوادگی یا بشردوستانه اولویت‌بندی شود؛
  • برای جذب مهاجران بیشتر به جامعه محلی خود، چه سرمایه‌گذاری‌هایی را ضروری می‌دانید، از جمله حمل و نقل عمومی، مسکن، مدارس، خدمات بهداشتی و دسترسی به اینترنت.

آن میشل مگز، تحلیل‌گر سیاست مهاجرت، می‌گوید: “این نظرسنجی تنها نظرات عمومی را بررسی می‌کند و به هیچ وجه به‌طور علمی سطوح مهاجرت را تعیین نمی‌کند.” او افزود: “این پرسشنامه به مسائل واقعی فعلی سیستم مهاجرت نمی‌پردازد. مسئله اصلی مهاجرت موقت است.”

دنگزالان گفت: “بزرگترین چالش میلر این است که چگونه منافع و اولویت‌های گاهی متضاد کارفرمایان، بخش آموزش عالی، مدافعان، مهاجران و جوامع محلی را متعادل کند.”

او افزود: “این آسان نیست، اما این گفتگویی است که به شدت نیاز است.”

هم مگز و هم دنگزالان می‌گویند زمان آن رسیده که یک کمیسیون سلطنتی برای مطالعه آنچه کشور از سیستم مهاجرت خود می‌خواهد، به‌طور غیرحزبی و مستقل از سیاستمداران و کارمندان دولتی تشکیل شود. آنها می‌گویند اهداف برنامه‌های آموزش بین‌المللی و کارگران خارجی باید بخشی از این بررسی باشد.

برنامه سطح مهاجرت بعدی در پاییز منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *