تأثیرات اقتصادی و اجتماعی مهاجرت به آمریکا

در این مقاله تأثیرات اقتصادی و اجتماعی مهاجرت به آمریکا  را بررسی می‌ کنیم. مهاجرت به آمریکا چگونه می‌ تواند بر روی شرایط اقتصادی و اجتماعی افراد تاثیرگذار باشد؟ وقتی یک فرد کشوری مانند آمریکا را جهت مهاجرت انتخاب می‌ کند باید آشنایی کامل با شرایط اقتصادی و اجتماعی آن جا داشته باشد، اما در کنار این آشنایی همواره شرایط زندگی در این کشور بر روی شرایط اقتصادی و اجتماعی افراد تاثیر خودش را اعمال می‌ کند. حال ممکن است بپرسید این تاثیرات چگونه ممکن است اتفاق بیفتند؟

تأثیرات اقتصادی و اجتماعی مهاجرت به آمریکا

تاثیرات اقتصادی و اجتماعی مهاجرت به آمریکا را می‌ توان از دو جنبه مثبت و منفی مورد ارزیابی قرار داد که به بررسی هر کدام از آن ها می‌ پردازیم.

  • اثرات منفی مهاجرت | تأثیرات اقتصادی و اجتماعی مهاجرت

مهاجرت چه به صورت اختیاری باشد چه اجباری همواره معایبی را برای هر دو کشور مبدا و مقصد دارد:

  1. تاثیرات منفی مهاجرت بر روی کشورهای مبدا

یکی از تاثیرات منفی که مهاجرت برای کشورهای مبدا اعمال می‌ کند خروج نیروی کاری از آن جا می‌ باشد. گاهی اوقات این موضوع به قدری زیاد می‌ شود که اقتصاد کشور مبدا را تحت تاثیر خود قرار می‌ دهد، یعنی وقتی پدیده فرار مغزها اتفاق بیفتد، نخبه‌ ترین افراد در یک جامعه با تحصیلات، آموزش‌ ها و مهارت‌ های بسیار خوب و بالایی کشور را ترک می‌ کنند کی اثر منفی برای کشور مبدا محسوب می‌ شود.

  1. تاثیرات منفی بر کشورهای مقصد

افزایش پناهندگان در کشورهای مقصد گاهی اوقات خطراتی مانند خطر تروریسمی را افزایش می‌ دهد. حتی برخی از کشورهای مهاجرپذیر اعتقاد دارند که پذیرش بیش از حد پناهندگان و مهاجرین برای آن ها بار اقتصادی دارد و بسیاری از منافع اجتماعی و اقتصادی آن ها را به خطر می‌ اندازد. چون پناهندگان معمولا از کشورهای متفاوتی به کشور مهاجر پذیر وارد می‌ شوند، بنابراین دارای فرهنگ‌ های متفاوتی هستند و از روابط اجتماعی و اقتصادی بسیار متفاوتی نیز برخوردار می‌ باشند. همین موضوع تاثیرات منفی در روند مناسبات اجتماعی را اعمال می‌ کند.

  • اثرات مثبت مهاجرت

مهاجرت در کنار معایب خود برای هر دو کشور مبدا و مقصد فوایدی را نیز به همراه دارد که عبارتند از:

  1. فواید مهاجرت برای کشور مقصد

یکی از مهم ترین فوایدی که مهاجرت برای کشورهای مقصد می‌ تواند ایجاد کند افزایش دادن میزان تولیدات ناخالص داخلی در این کشورها می‌ باشد. کشورهای توسعه یافته در حال حاضر مقصد ۶۵ درصد از مهاجران هستند. این در حالی است که ۹۰ درصد از تولید ناخالص داخلی در این کشورها به وقوع می‌ پیوندد.

  1. فواید مهاجرت برای کشور مبدا

یکی از فوایدی که مهاجرت می‌ تواند برای کشور مبدا به وجود بیاورد، انتقال وجوه است. یعنی افرادی که اقدام به مهاجرت می‌ کنند با این کار درآمد خودشان را افزایش می‌ دهند و قسمت زیادی از همین درآمد به وسیله برخی از خدمات و مصرف کالا به اقتصاد کشور مقصد برمی‌ گردد. اما قسمتی از آن ذخیره شده و به وسیله وجوه ارسالی به بستگان و خانواده‌ های مهاجرین در کشورهای مبدا ارسال خواهد شد.

فایده دیگری که مهاجرت می تواند برای کشورهای مبدا داشته باشد، این است که بسیاری از این کشورها مشاغل متناسب برای این افراد با مهارت‌ ها و تحصیلات بالا را ندارند. در این حالت است که مهاجرت کردن به صورت دراز مدت موجب می‌ شود که تطبیق شغلی در جامعه به وجود بیاید. به این ترتیب افراد بی کار و به دنبال آن هزینه‌ های حاصل از آن قطعاً کاهش پیدا می‌ کند.

سخن پایانی

در این مقاله تأثیرات اقتصادی و اجتماعی مهاجرت به آمریکا را بررسی کردیم. در واقع وقتی صحبت از مهاجرت می‌ شود همواره فواید و مزایای برای هر دو کشور مبدا و مقصد به وجود می‌ آید، یعنی مهاجرت را می‌ توان از دو جنبه منفی و مثبت مورد ارزیابی قرار داد که در این مقاله نمونه‌ ای از آن را بررسی کردیم. در سایت https://farnazfayazbakhsh.com/ با تأثیرات اقتصادی و اجتماعی مهاجرت به آمریکا، نحوه مهاجرت به آمریکا، مهاجرت به آلمان، مهاجرت به استرالیا، مهاجرت به کانادا، اقامت در آمریکا، مهاجرت نیروی متخصص به کانادا و غیره بیش تر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *