روندها و الگوهای مهاجرت به آلمان در دهه اخیر

مهاجرت به آلمان در دهه اخیر به عنوان یکی از پدیده‌ های مهم در حوزه مهاجرت و توسعه جهانی مطرح شده است. این روند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گرفته و با الگوها و روندهای خاصی همراه بوده است. در این مقاله روندها و الگوهای مهاجرت به آلمان در دهه اخیر را بررسی می کنیم.

عوامل محرک مهاجرت به آلمان

کشور آلمان با به نام رسمی جمهوری فدرال آلمان نیز شناخته می‌شود. آلمان یک کشور پیشرفته در قلب اروپا می باشد. جمعیت این کشور در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۳.۲ میلیون نفر بوده است؛  آلمان در مجاورت کشورهایی چون لهستان، فرانسه، جمهوری چک، اتریش، بلژیک، سوئیس و هلند قرار دارد. این کشور دارای ۱۶ ایالت متفاوت است و بزرگترین آن‌ها، ایالت “باواریا” است که در جنوب کشور واقع شده است.

کشور آلمان به عنوان یک مقصد برجسته برای کسانی که به دنبال مهاجرت به اروپا می ‌باشند، شناخته می‌شود. در طول قرن بیست و یکم این کشور به عنوان محبوبترین مقصد مهاجرت شهروندان کشورهای اروپای شرقی و سپس خاورمیانه اعلام شد. آلمان به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی و صنعتی برجسته اروپا و حتی جهان شناخته می‌شود و از ظرفیت رشد و توسعه بالایی برخوردار است. هزینه‌های زندگی مناسب، امنیت اجتماعی، امکانات اقتصادی، تحصیل در آلمان و خدمات درمانی برجسته و فرهنگ پذیریی این کشور، از عوامل مهمی هستند که مهاجران را به سوی این کشور جذب می‌کنند.

مهاجرت به آلمان موضوعی گسترده و چندوجهی است و بیشتر تحت تأثیرات عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از افزایش موج پناهندگان به این کشور، سیاست‌های سختگیرانه‌تری برای مهاجرت به آلمان اجرا شده و فرآیند مهاجرت به این کشور را از هر زمان دیگری دشوارتر ساخته است.

روندها و الگوهای مهاجرت به آلمان در دهه اخیر

عملکرد سیاست‌های مهاجرتی آلمان

در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۳، خبری مبنی بر تغییرات در قوانین مهاجرتی آلمان توسط وزارت کشور و وزارت کار و امور اجتماعی منتشر شد. این اقدام اساسی، به دلیل کمبود نیروی کار ماهر در آلمان به وقوع پیوست. اطلاعات منتشر شده توسط SchengenVisaInfo و به نقل از پارسی کانادا افشا کرد که کابینه دولت آلمان، پیشنهادات جدیدی برای اصلاح قوانین مهاجرتی تصویب کرده است.

وضعیت فعلی آلمان نشان می‌دهد که این کشور نیازمند نیروی کار متخصص می‌باشد. تعداد مشاغل خالی در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ به ۱.۹۸ میلیون نفر افزایش یافته است که بیشترین سطح ثبت شده در چند دهه اخیر است. به دنبال این وضع، برلین به ارزیابی مجدد سیاست‌های مهاجرتی خود پرداخته و طرحی جدید برای جذب کارگران ماهر از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا را ارائه داده است.

با اعمال این تغییرات در قوانین مهاجرت، دولت امیدوار است که ورود و کار مهاجران از کشورهای ثالث به آلمان را ساده‌تر کند. پیش‌نویس قانون نشان می‌دهد که تعداد مهاجران نیروی کار ماهر از کشورهای غیر اتحادیه اروپا می‌تواند تا حدود ۶۰۰۰۰ نفر در سال افزایش یابد که تقریباً دو برابر آمار سال ۲۰۱۹ و قبل از شیوع کرونا است.

بعد از تصویب این اصلاحات توسط کابینه، کریستین لیندنر، وزیر دارایی در توییتر اعلام کرد: ما در حال راه‌اندازی یک فصل جدید در سیاست مهاجرت هستیم و به  هر فردی که بتواند به عنوان یک کارگر ماهر به موفقیت اقتصادی آلمان کمک کند، خوش آمد می گوییم.

مهاجرت به آلمان و تحصیلات رایگان

یکی از دلایل اساسی مهاجرت به آلمان، امکان تحصیل رایگان در این کشور است که از سوی دانشجویان ایرانی مورد استقبال زیادی قرار گرفته است؛ زیرا آلمان در این زمینه شهریه تحصیل را برای دانشجویان آلمانی و بین‌المللی حذف کرده است. در زمان ثبت نام، دانشجویان تنها مبلغی حدود۲۵۰ یورو برای هزینه‌های ثبت نام و پذیرش را پرداخت می‌کنند.

دانشجویانی که در آلمان تحصیل می کنند با خرید بلیط ترم (Semesterticket) در طول ترم تحت پوشش تمامی هزینه‌های ایاب و ذهاب قرار می گیرند. اغلب دانشگاه‌های آلمان دولتی هستند، اما تعداد محدودی دانشگاه خصوصی نیز در این کشور وجود دارند که شهریه سالیانه آن‌ها بیش از ۲۰۰۰۰ یورو است. این کشور در جذب نیروهایی که خدمات درمانی و پزشکی ارائه می دهند قطب برتر اروپا محسوب می شود.

سخن آخر

آلمان به عنوان یک مقصد برجسته برای مهاجران از سراسر جهان، به دلیل ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جذابیت دارد. اخیراً با اصلاحات در قوانین مهاجرت، آلمان به دنبال جذب نیروهای متخصص از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می‌باشد. همچنین، امکان تحصیل رایگان در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی از جذابیت‌های این کشور محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *