تمکن مالی چیست و چقدر باید باشد + بهترین بانک و نمونه

نامه تمکن مالی یکی از مهم‌ترین مدارک در مواقعی است که قصد سفر یا مهاجرت به کشورهای مختلف اعم از کاری، تحصیلی یا توریستی را دارید، به ویژه کشورهای حوزه شنگن. این نامه، به عنوان اثباتی از توانایی مالی برای تامین هزینه‌های سفر و زندگی در مقصد، مورد نیاز است. گواهی تمکن مالی به عنوان یکی از مدارک حیاتی در دریافت ویزا، به ویژه در کشورهای حوزه شنگن، اهمیت دارد. این سند، جزو مدارک ضروری برای مهاجرت به دلایل مختلف مانند تحصیل، زندگی یا سرمایه‌گذاری است. برای اخذ این گواهی، نیاز است که به میزان سرمایه مورد نیاز برای کشور مورد نظر آگاه باشید و مراحل لازم را طی کنید.

تمکن مالی چیست؟

تمکن مالی که به آن POF (Proof of Funds) هم گفته می‌شود، در واقع نشان‌دهنده توانایی فرد در تأمین هزینه‌های زندگی، تحصیل یا سفر به کشور موردنظر است. گواهی تمکن مالی یکی از مدارک ضروری برای اخذ ویزا در کشورهای مختلف از جمله کشورهای شنگن، آمریکا و کانادا است. اصلی‌ترین دلیل صدور این گواهی، اثبات توانایی مالی فرد برای پرداخت هزینه‌های زندگی، آشامیدنی، پوشاک، بیمه، تحصیل و اجاره مسکن می‌باشد. برای صدور این گواهی، میزان پولی که در حساب فرد وجود دارد و هزینه‌های پیش‌بینی شده برای یک سال زندگی در کشور مقصد موردنیاز است و منابع دیگری مانند حقوق بازنشستگی و بیمه عمر در آن لحاظ نمی‌شود. این گواهی تحت عنوان “Certificate of Financial Ability” نیز شناخته می‌شود و به درخواست فرد، به زبان‌های انگلیسی و فارسی، جهت اخذ ویزا از سفارت صادر می‌شود.

شرایط نامه تمکن مالی چیست؟

گواهی که برای تمکن مالی صادر می‌شود، باید دارای شرایط زیر باشد:

  • به زبان انگلیسی و بسته به کشور مقصد، معادل واحد ارزی دلار آمریکا، دلار کانادا یا یورو
  • برای حساب‌های دارای سابقه حداقل ۶ ماهه
  • به نام فرد متقاضی یا در صورت تأهل به نام همسر وی با سربرگ بانک
  • دارای تمامی اطلاعات مهم مانند اطلاعات تماس، شماره حساب و…
  • حداقل میزان دارایی معادل حداقل یکسال هزینه‌های زندگی در کشور مقصد

شرایط نامه تمکن مالی

مدارک لازم جهت دریافت گواهی تمکن مالی

می توانید با تهیه مدارک زیر به بانکی که در آن موجودی لازم برای مهاجرت را دارید، مراجعه کنید و درخواست نامه تمکن مالی کنید:

  • کارت ملی
  • اصل شناسنامه
  • اصل یا کپی پاسپورت
  • ارائه فرم تکمیل شده درخواست صدور گواهی
  • اصل وکالت‌نامه نماینده قانونی درصورت عدم امکان مراجعه فرد

گواهی تمکن مالی چه خصوصیاتی دارد؟

گواهی تمکن مالی با توجه به نیاز سفارت کشور مقصد، استانداردهای خاصی دارد که باید رعایت شوند. مواردی که باید در صدور گواهی رعایت کنیم شامل بخش‌های زیر می‌شود:

  • سربرگ مخصوص بانک.
  • اطلاعات تماس بانک مانند آدرس پستی، شماره تماس و غیره.
  • گواهی به نام متقاضی یا در صورت تأهل، به نام همسرش باشد.
  • شماره حسابی دقیق درج شود.
  • تاریخ افتتاح حساب در آن ذکر شود و حداقل ۶ ماه از افتتاح حسابتان گذشته باشد.
  • موجودی حساب باید در روز صدور گواهی درج شود.

تفاوت گردش حساب با تمکن مالی چیست؟

سفارت‌های مختلف با قوانین متفاوتی عمل می‌کنند؛ برخی از آن‌ها از متقاضیان درخواست گردش حساب می‌کنند، در حالی‌که برخی دیگر تمکن مالی را مورد نظر قرار می‌دهند. اما چه تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد؟ گردش حساب به معنای ثبت دقیق تراکنش‌های مالی، شامل تاریخ و ساعت واریز و مبالغ واریزی به حساب‌های دیگر است و ممکن است چندین صفحه را شامل شود. اما تمکن مالی تنها یک عدد کلی از موجودی حساب متقاضی است که به صورت یک صفحه صادر می‌شود و تنها بانک می‌تواند توانایی مالی فرد را بر اساس این موجودی تأیید کند.

تمکن مورد نیاز کشورهای مختلف

تمکن مورد نیاز هر کشور متفاوت است. برخی کشورها تمکن قابل توجه، برخی تمکن کمتر و برخی اصلاً به تمکن نیاز ندارند. در ادامه تمکن تقریبی مورد نیاز معروف ترین مقصدهای مهاجرت برای ایرانیان را قرار داده ایم:

کشورهایی که تمکن بالا نیاز دارند:

کشورتمکن مالی مورد نیاز
کانادا۱۲۰۰۰ دلار کانادا
آمریکا۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار (با توجه به ایالت و دانشگاه متغیر است)
انگلستان۹۰۰۰ پوند (لندن ۱۲۰۰۰ پوند)
استرالیا۲۰۰۰۰ دلار استرالیا
آلمان۱۱۰۰۰ یورو
اسپانیاحدود ۲۹۰۰۰ یورو برای خانواده ۴ نفره
فرانسه۹۰۰۰ یورو
ایتالیا۶۰۰۰ یورو

کشورهایی که تمکن پایین نیاز دارند:

کشورتمکن مالی مورد نیاز
اسلواکی۳,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ یورو
اوکراین۴,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ دلار
استونی۵,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰ یورو
لتونی۵,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰ یورو

کشورهایی که تمکن نیاز ندارند:

  • ترکیه
  • قبرس شمالی
  • روسیه
  • چین
  • ارمنستان
  • گرجستان
  • آذربایجان

 نمونه نامه تمکن مالی

هر بانک، شکل ظاهری و سربرگ مخصوص خود را برای گواهی تمکن مالی دارد. با این وجود، مشخصات درج شده در تمامی گواهی ها نزدیک به هم و تقریبا یکسان است. در زیر تصویری از یک گواهی تمکن مالی برای درک بهتر شما قرار داده ایم:

 نمونه نامه تمکن مالی

بهترین بانک برای تمکن مالی

همانطور که می دانید، تمامی بانک ها گواهی تمکن مالی ارائه می دهند. ممکن است بپرسید کدام بانک ها برای دریافت تمکن مالی بهترند. طبق تجربه ما، هیچ فرقی بین بانک های مختلف وجود ندارد و بهتر است بانکی را برگزینید که همراه آن می توانید گردش حساب ۳ الی ۶ ماهه ارائه دهید. در کل بهتر است گواهی تمکن مالی و گردش حساب از بانک و حساب یکسان باشد.

سند خانه و ماشین برای تمکن مالی

ارائه اسناد خانه و ماشین به عنوان بخشی از مدارک تمکن مالی می‌تواند نقش مهمی در تقویت پرونده درخواست ویزا داشته باشد. این اسناد به عنوان نشانه‌هایی از دارایی‌های ثابت و ارزشمند شما عمل می‌کنند که نه تنها قابلیت‌های مالی شما را به نمایش می‌گذارند، بلکه بیانگر ریشه‌های عمیق و ارتباطات قوی با کشور مبدأ شما هستند. داشتن ملک و وسایل نقلیه نشان دهنده سطح مسئولیت‌پذیری و استقلال مالی است، که این عوامل می‌توانند تأثیر مثبتی بر نگرش مقامات صدور ویزا داشته باشند و به آنها اطمینان بدهند که شما دارای انگیزه‌های قوی برای بازگشت به کشور خود پس از اتمام سفرتان هستید.

عدم تمکن مالی چیست؟

عدم تمکن مالی حالتی است که در آن توانایی مالی متقاضی برای تامین هزینه‌های زندگی او در کشور مقصد کافی نباشد. در این صورت، درخواست روادید از جانب متقاضی، توسط سفارت کشور مقصد رد می‌شود. دلیل این امر آن است که کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها موظفند اطمینان حاصل کنند که ورود شخص به کشور مقصد منجر به بار مالی برای دولت میزبان نشود و فرد مهاجر بتواند بدون نیاز به کمک‌های دولتی، خود را تأمین کند. بنابراین، نشان دادن تمکن مالی کافی، به عنوان یک شرط اساسی برای دریافت ویزا در نظر گرفته می‌شود. در صورت رد شدن درخواست ویزا به دلیل نداشتن تمکن مالی، متقاضیان می‌توانند با ارائه مدارک مکمل و اثبات وضعیت مالی بهتر، در زمان مناسبتری مجدداً درخواست دهند.

عدم تمکن مالی چیست؟

آیا امکان ارائه نامه تمکن مالی از حساب مشترک وجود دارد؟

بله، امکان ارائه نامه تمکن مالی از حساب مشترک وجود دارد و این امر در بسیاری از کشورها مورد قبول است. در مواردی که حساب بانکی به صورت مشترک بین دو یا چند فرد باز شده باشد، مهم است که نام هر دو (یا تمام) صاحبان حساب در نامه تمکن مالی ذکر شود. همچنین، ممکن است لازم باشد که هر دو یا تمامی صاحبان حساب، مستنداتی را ارائه دهند که روابط بین آن‌ها (مثل ازدواج یا خویشاوندی) را تأیید کند و نشان دهد که دسترسی به موجودی حساب به طور مشترک امکان‌پذیر است.

آیا حساب‌های بلند مدت را می‌توان به عنوان تمکن مالی معرفی کرد؟

از آنجایی که حساب های بلند مدت مانند حساب های سرمایه گذاری عمل می کنند و مبلغ حساب فوراً در دسترس شما نخواهد بود، باید در کنار حساب بلند مدت یک حساب عادی نیز ارائه بدهید.

تمکن مالی چند روز اعتبار دارد؟

اعتبار تمکن مالی معمولاً به نوع سند و الزامات کشور مقصد بستگی دارد. به طور کلی، بیشتر سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها انتظار دارند که مدارک تمکن مالی نسبتاً به روز باشند تا نشان دهنده وضعیت مالی فعلی متقاضی باشند. معمولاً، این مدارک باید کمتر از سه ماه قبل از تاریخ ارائه درخواست ویزا صادر شده باشند. بهتر است قبل از تهیه مدارک با سفارت یا کنسولگری مربوطه تماس گرفته و از دقیق‌ترین اطلاعات و معیارها مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *