جدیدترین تاثیرات مهاجران بر نیروی کار کانادا در ۲۰۲۴ به گزارش ESDC

مهاجرت به کانادا در رفع کمبود نیروی کار تأثیر بسزایی داشته است. این تأثیر به حدی بوده که تعداد مشاغل بدون نیروی کار به طور چشمگیری کاهش یافته است.

بر اساس گزارش‌های اخیر، تعداد موقعیت‌های شغلی خالی در کانادا کاهش چشمگیری داشته و این روند رو به بهبود است. این امر به‌واسطه رشد نیروی کار به لطف مهاجرت میسر شده است. وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) نیز اعلام کرده که استقبال از مهاجران، به کارفرمایان کمک می‌کند تا نیروی کار مورد نیاز خود را بیابند. این مسئله به دلیل طولانی‌تر شدن عمر کانادایی‌ها و کاهش نرخ زاد و ولد، بیش از پیش اهمیت یافته است. تعداد افراد بازنشسته رو به افزایش است و تعداد دانش‌آموزان کاهش یافته است، بنابراین نیروی کار متولد کانادا محدود شده است.

مهاجران نه تنها خلاء نیروی کار را پر می‌کنند و مالیات پرداخت می‌کنند، بلکه با خرج کردن پول خود برای کالاها، مسکن و حمل و نقل، به رشد اقتصاد کمک می‌کنند. آمار نشان می‌دهد که مهاجران در گروه سنی ۲۵ تا ۵۴ سال، بخش عمده‌ای از نیروی کار در صنایع مختلف را تشکیل می‌دهند.

  • بیش از ۳۶ درصد از افراد شاغل در خدمات اقامتی و غذایی؛
  • نزدیک به ۳۸ درصد از افراد شاغل در بخش حمل و نقل و انبارداری؛
  • بیش از ۳۴ درصد از افراد شاغل در خدمات حرفه‌ای، علمی و فنی؛
  • بیش از ۲۰ درصد از افراد شاغل در ساخت و ساز.

“مهاجرت اقتصادی همیشه رکن اصلی موفقیت اقتصادی کانادا بوده و نقش مهمی در ساخت این کشور ایفا کرده است.” رئیس و مدیر عامل فدراسیون کسب‌وکارهای مستقل کانادا، دن کلی می‌گوید.

اتباع خارجی از طریق چندین برنامه مهاجرت اقتصادی می‌توانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند، از جمله برنامه‌های کارگر ماهر فدرال (FSW) و برنامه نیروی کار فنی و حرفه ای فدرال کانادا (FST)، برنامه‌ های استانی کانادا (PNP) و برنامه‌های توسعه اقتصادی منطقه‌ای مانند برنامه مهاجرت اقیانوس اطلس (AIP) و پایلوت مهاجرت روستایی و شمالی (RNIP).

سیستم ورود سریع (Express Entry) نیز از طریق یک سیستم امتیازدهی جامع (CRS)، نامزدها را رتبه‌بندی می‌کند و نامزدهای با بالاترین امتیاز را برای درخواست اقامت دائم (ITA) در نظر می‌گیرد. دریافت‌کنندگان ITA باید به سرعت درخواست کامل خود را ارائه دهند و هزینه‌های پردازش را پرداخت کنند.

شبکه‌ای از برنامه‌های نامزد استانی (PNP) نیز وجود دارد که تقریباً همه ده استان و سه قلمرو کانادا می‌توانند کارگران ماهر مورد نیاز خود را برای پذیرش به کانادا نامزد کنند. نامزدهای موفق می‌توانند از طریق مقامات مهاجرت فدرال برای اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

مهاجران ۳۳ درصد از کل کسب‌وکارها در کانادا را مالکیت دارند. آنها با شروع و اداره کسب‌وکارها، مشاغل جدیدی ایجاد می‌کنند. در کانادا، یکی از هر سه مالک کسب‌وکار یک مهاجر است.

درصد مالکیت کسب‌وکار توسط مهاجران شامل:

  • ۳۰ درصد از ناشران نرم‌افزار؛
  • ۳۶ درصد از دندان‌پزشکان؛
  • ۴۰ درصد از مالکین کسب‌وکارهای پردازش داده‌ها، میزبانی و خدمات؛
  • نیمی از همه رستوران‌داران؛
  • ۵۱ درصد از شرکت‌های طراحی سیستم‌های کامپیوتری و خدمات؛
  • ۵۳ درصد از فروشگاه‌های مواد غذایی؛
  • ۵۶ درصد از شرکت‌های حمل و نقل.

برنامه ویزای استارتاپ (SUV) نیز به اتباع خارجی این امکان را می‌دهد که با ویزای کار که توسط سرمایه‌گذار کانادایی حمایت می‌شود، به کانادا بیایند و کسب‌وکار خود را پیش از نهایی شدن درخواست اقامت دائم خود توسعه دهند. این فرآیند معمولاً با کمک مشاوران کسب‌وکار در اکوسیستم استارتاپ کانادا و نظارت وکلای مهاجرت کسب‌وکار با تجربه انجام می‌شود.

الزامات اولیه واجد شرایط بودن برای SUV عبارتند از:

  • یک کسب‌وکار واجد شرایط؛
  • یک گواهی تعهد و نامه حمایت از یک نهاد تعیین شده؛
  • وجوه کافی، غیر قابل انکار، موجود و قابل انتقال برای تأمین هزینه‌های استقرار؛
  • مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسه در سطح معیار زبان کانادایی ۵. با این حال، اغلب اوقات نیاز به سطوح بالاتری از انگلیسی برای برآورده کردن الزامات دقت لازم تعیین شده توسط نهادهای تعیین شده وجود دارد.

کارفرمایان کانادایی همچنین می‌توانند از طریق برنامه کارگر موقت خارجی (TFWP) و برنامه تحرک بین‌المللی (IMP) اتباع خارجی را استخدام کنند. جریان استعداد جهانی (GTS)، بخشی از TFWP، می‌تواند به صدور مجوزهای کار کانادایی و پردازش درخواست‌های ویزا در مدت کوتاهی منجر شود.

مهاجرت به کانادا نقش کلیدی در توسعه اقتصادی این کشور ایفا کرده و همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و پویایی اقتصادی این کشور شناخته می‌شود. از پر کردن کمبود نیروی کار تا ایجاد کسب‌وکارهای نوآورانه، مهاجران همچنان به عنوان ستون‌های اقتصادی کانادا ایفای نقش می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *